Thematisch werken
focus op taal en lezen
Op onze school vinden we taal en lezen de sleutel tot leren. Wie goed kan lezen, kan de wereld beter begrijpen. Daarom investeren wij schoolbreed in leesbevordering, woordenschat-ontwikkeling en begrijpend lezen – met speciale aandacht voor voorlezen, rijke teksten en thematisch werken.
Waarom thematisch werken?
Wij geloven dat kinderen het meeste leren als ze:
- Betekenisvolle samenhang ervaren tussen vakken,
- Werken vanuit echte nieuwsgierigheid en verwondering,
- en vaardigheden in context oefenen, zoals lezen, spreken, schrijven en onderzoeken.
Door thematisch onderwijs ontstaat er ruimte voor taal in álle vakgebieden. Elk thema biedt kansen voor:
- het verdiepen van begrip en woordenschat,
- het toepassen van lezen in betekenisvolle situaties (bijvoorbeeld stappenplannen, informatieve boeken, strips),
- het leren verwoorden van ideeën, plannen en meningen.
Samenwerking met de Bibliotheek op school Plus
Binnen het thema werken we samen met de Bibliotheek op school (dBos+). Deze samenwerking versterkt onze aanpak met:
- een thematische boekenhoek vol passende fictie- en non-fictieboeken,
- boekpromoties en gastlessen,
- ondersteuning bij leesplezier, mediawijsheid en taalontwikkeling.
Meer informatie over DBos+: https://www.debibliotheekopschool.nl/dbosplus.html
Focus op woordenschat en begrip
Een rijk thema als Wonderlijke Uitvinders biedt talloze kansen om relevante woorden en vaktaal aan te bieden in een natuurlijke, motiverende context. We richten ons op:
- actieve woordenschat: kinderen gebruiken nieuwe woorden in spreken en schrijven,
- begrip van teksten: we leren kinderen strategieën om teksten beter te begrijpen,
- en doorgaande lijn in woordenschatopbouw, van groep 1 t/m 8.
Lezen en voorlezen: dagelijks en centraal
Voorlezen heeft een vaste plek in ons dagelijks ritme. Het verrijkt de taal van kinderen, motiveert tot lezen én schept verbinding. Daarnaast zorgen we voor veel leesmomenten, boekenkeuze-vrijheid en gesprekken over tekst en taal.